Thursday, December 8, 2011

Perang Pasir Panjang penuh getir

Mingguan SIASAH 9-15 Disember 2011
Kejatuhan Singapura kepada Tentera Jepun pada 15 Februari 1942 dianggap sebagai satu kekalahan terbesar dan tamparan hebat dalam sejarah Tentera Darat British dan mungkin kekalahan yang paling teruk yang dialami oleh Britain dalam Perang Dunia Kedua. Kejatuhan Singapura pada tahun 1942 dengan jelas menunjukkan cara Jepun yang pantas menggerakkan ketumbukan tenteranya untuk berjuang di Timur Jauh iaitu gabungan kelajuan dan kekejaman yang hanya berakhir dengan penggunaan bom atom di Hiroshima pada bulan Ogos 1945.

Singapura yang terletak di selatan Semenanjung Tanah Melayu dianggap sebagai bahagian yang penting Empayar British dan kononnya ia tidak boleh ditembusi dan ditanggapi sebagai "Gibraltar di Timur Jauh" ternyata ia hanyalah sebuah mitos kerana akhirnya ia jatuh juga ke tangan tentera Jepun. Serangan Jepun melalui Semenanjung Tanah Melayu telah membuatkan semua orang terkejut dan gerakan ketenteraan Jepun di Tanah Melayu tidak pernah memberi peluang untuk tentera British berkumpul semula dan tentera British telah terperangkap dengan serangan besar-besaran oleh tentera Jepun.

Perang Pasir Panjang Semenjak Rejimen Askar Melayu ditubuhkan pada 1933 ia telah beberapa kali digerakkan ke Singapura sebagai aktiviti latihan untuk didedahkan kepada senario ketenteraan yang banyak diwarnai oleh tentera British yang menjadi mentor kepada mereka di Singapura.

Rejimen Askar Melayu akan sentiasa menjadi nostalgia sejarah kewujudan dunia ketenteraan di Negara ini dan pengorbanan awal mereka dengan jiwa raga telah mencatat keberanian mereka hingga ke titisan darah yang akhir setelah Singapura jatuh ke tangan tentera Jepun.

Pertempuran Pasir Panjang yang berlaku pada 13 hingga 14 Februari 1942, merupakan sebahagian daripada peringkat akhir pencerobohan Empayar Jepun di Singapura semasa Perang Dunia Kedua dan pertempuran itu telah dimulakan oleh Tentera Elit Imperial Jepun bergerak ke arah Pasir Panjang Ridge pada 13 Februari.

Seramai 13,000 tentera Jepun telah membuat pendaratan amfibia di bahagian barat laut Singapura berhampiran Pantai Sarimbun dan bergerak ke selatan ke arah Pasir Panjang dan menawan Lapangan Terbang Tengah. 1 Briged Infantri Malaya, yang terdiri daripada Rejimen British Setia 2 di bawah pegawai pemerintah Leftenan Kolonel Mordaunt Elrington, 1 Malaya Rejimen diperintahkan oleh Leftenan Kolonel JRG Andre, yang terdiri daripada kurang daripada tiga bahagian Platun Mortar, Anti-Pesawat Platun dengan Platun Bren Gun Carrier di bawah Kapten RRC Carter sebagai simpanan.

Askar Melayu ditugaskan untuk mempertahankan kawasan yang berhampiran permatang Pasir Panjang, yang dikenali sebagai 'The Gap' dan Briged India 44 mempertahankan lokasi pada sayap kanan kedudukan mereka. Satu platun Askar Melayu yang terdiri daripada 42 anggota di bawah pemerintah Leftenan Muda Adnan bin Saidi telah dipertanggungjawabkan untuk mempertahankan Bukit Chandu daripada serangan tentera Jepun.

Peperangan pertama antara Rejimen Askar Melayu dan tentera Jepun berlaku pada 13 Februari 1942 dan ketumbukan tenetra Jepun mula menyerang pantai barat daya di sepanjang permatang Pasir Panjang sehinga Jalan Ayer Rajah iaitu Rejimen Infantri 56 Jepun di bawah pemerintah Kolonel Yoshio Nasu yang disokong oleh kuasa senjata meriam menyerang pada waktu pagi.

Salah satu daripada unit yang mempertahankan lokasi adalah Kompeni B Rejimen Melayu yang menerima serangan pasukan Jepun bertalu-talu dengan bantuan senjata berat Jepun iaitu meriam dan kereta kebal dan Jepun memporakperandakan pengunduran kompeni berkenaan.

Dalam pertempuran itu Askar Melayu berjuang dalam pertempuran menggunakan benet menentang Jepun kerana kehabisan peluru dan sebahagian anggota Kompeni B Rejimen Askar Melayu dapat menyelamatkan diri dan setengahnya telah ditawan sebagai tahanan perang Jepun. Pada 14 Februari, Jepun sekali lagi melancarkan serangan berat pada 8.30 pagi, disokong oleh mortar yang kuat dan tembakan meriam, di bahagian hadapan yang dipertahanka oleh Briged Melayu 1.


Pertempuran sengit telah berlaku dan kedua-dua pihak telah mengalami kecederaan dan pada jam 4:00 pagai Jepun melakukan serangan yang disokong oleh kereta-kereta kebal akhirnya berjaya menembusi pertahanan kiri Pasir Panang melalui persimpangan Jalan Ayer Rajah dan Depot dan sepanjang terusan ke Bukit Chermin.

Disebabkan kegagalan unit pada kedua-dua arah 1 Melayu Briged telah berunur i pada 2.30 petang daanKompeni C Askar Melayu telah menerima arahan untuk bergerak ke kedudukan pertahanan yang baru iaitu Bukit Chandu. Bukit Chandu telah dinamakan sempena kilang memproses candu yang terletak di kaki bukit dan ia menjadi tanggungjawab Komponei C Askar Melayu yang bertahan sebagi kiubu terakhir terhadap serangan Jepun.

Tentera Jepun membuat serangan mereka di Bukit Chandu pada waktu petang dengan penipuan berpakain seragam tentera Punjab dan Kompeni C menyaksikan melalui silap mata ini kerana mereka tahu bahawa askar tentera British biasanya berarak di garis tiga manakala askar menyamar dalam empat barisan.

Apabila mereka tiba di garis pertahanan Rejimen Melayu, Skuad Kompeni C melepaskan tembakan adan berjaya membunuh orangtentera Jepun dan jam kemudiannya , Jepun melancarkan serangan habis-habisan banzai dalam jumlah yang besar.

Serangan yang berani oleh Rejimen Melayu diteruskan dan barisan pertahanan dalam swerba kekurangan dokongan logistik seperti kekurangan peluru dan bekalan namun Askar Melayu terus berjuang bersungguh-sungguh menentang kemaraan tentera SJepun.

Kedua-dua pihak yang terlibat dalam pertempuran sengit dengan tangan menggunakan benet dan Lt Adnan bin Saidi yang cedera parah enggan berundur atau menyerah dan sebaliknya menggalakkan Askar Melayu berjuang hingga ketitisan darah yang akhir.

Pertahanan Pasir Panjang musnah di tangan tentera Jepun dan Lt Adnan bin Saidi yang cedera dan tidak dapat melawan dan Jepun berterusan menendang menumbuk dan memukulnya sebelum mengikat dia sebatang pokok ceri dan menikam dia hinga mati.

Itulah saat yang paling tragis dan Askar Melayu terpaksa akur dengan kekalahan dan hero Askar Melayu tidak rela menyerah diri demi matlamat perjuangan dan Perang Pasir Panjang menyaksikan gugurnya ramai perwira daripada Rejimen Askar Melayu semasa Perang Dunia Kedua.

Ramai anggota Askar Melayu yang terkorban semasa Perang Dunia Kedua semasa berjuang mempertahankan Tanah Melayu dan Singapura dari pada serangan Jepun khususnya semasa mempertahankan Singapura pada 12 Februari hingga 14 Februari 1942.

Rejimen Askar Melayu mengalami kehilangan 158 orang pegawai dan anggota yang terbunuh termasuk 6 orang pegawai tenetra British, 7 orang pegawai Melayu dan 145 orang lain-lain pangkat dan ramai ramai lagi yang cedera. Itulah sejarah pahit Askar Melayu yang perlu kita renungkan sebagai lambang “TAAT SETIA’ pasukan kepada perjuangan demi Raja dan Negara.

1 comment:

  1. Rencana tulisan ini semestinya di baca oleh setiap anak watan kita bagaimana semangat juang hingga ketitisan darat terakhir demi melawan musuh yang cuba menakluki negara kita. Dulu Singapura serumpun bersama kita, tapi sejarah tetap mencatatkan Lt Adnan adalah hero legenda kita. Semoga Allah meletakkan roh beliau bersama-sama dengan 6 pegawai dan 145 lain-lain pangkat di tempat yang Allah sanjungi. Thank you RAR, well written and good job.

    ReplyDelete