Friday, February 24, 2012

OPERASI RAAF BUTTERWORTH

OPERASI RAAF BUTTERWORTH
Sejak Perang Dunia Kedua
Oleh: Mejar Ramli Abdul  Rahim (B)
Sejarah Kehadiran Tentera Udara Diraja Australia (Royal Australian Air Force –RAAF) di Butterworth bermula sebelum Perang Dunia Kedua iaitu pada tahun 1941 apabila Tentera Udara Diraja British (Royal Air Force- RAF) memilih Butterworth sebagai lapangan terbang sebagai pangkalan udara untuk "penjagaan dan penyelenggaraan" bagi angkatannya di Timur Jauh.

Tidak lama kemudian RAAF mula menggunakan asas untuk tujuan peninjauan taktikal menggunakan pesawat pejuang Brewster Buffalo dan pada  7 Disember  1941 RAF dan RAAF  terpaksa menghadapi  pencerobohan oleh tentera Jepun secara tiba-tiba dalam aspirasi negara Matahari Terbit itu untuk meluaskan empayarnya di seluruh Asia.
Skuadron pengebom Blenheim RAF dan pesawat pejuang RAAF Brewster Buffalo yang telah bersiap sedia dengan kedatangan tentera udara Jepun telah  terbang dari lapangan terbang Butterworth  ke arah utara dengan musuh berada di belakang mereka.
Dua hari kemudian  pada 9 Disember  1941 pangkalan udara Butterworth menjadi sasaran dan pengeboman yang dilakukan oleh pesawat pejuang Jepun yang merupakan  serangan yang amat buruk kepada asas dan banyak pesawat tidak dipindahkan sama ada dimusnahkan di atas tanah atau di udara.
Beberapa buah pesawat Buffalow Brewster RAAF sempat  berlepas untuk memintas pesawat musuh tetapi tenyata Zero fighter Jepun begitu hebat dan RAR dan RAAF banyak kehilangan pesawat di tangan tentera Jepun.
Nasib malang menimpa semua pesawat  Blenheims RAF kerana semua pesawat tersebut telah dimusnahkan di atas landasan oleh tentera udara Jepun yang tidak memberi waktu untuk pihak pesawat RAF  berlepas meninggalkan pangkalan udara Buttrworth.
Dalam dua minggu Semenanjung Tanah Melayu telah dikuasai  oleh tentera Jepun dan Butterworth yang dibangunkan oleh RAF telah jatuh ke tangan tentera Jepun dan Butterworth menjadi pangkalan tentera udara Jepun selama ia berkuasa di Tanah Melayu dan Jepun  telah membina landasan timur-barat di pangkalan tersebut.
Setelah Jepun menyerah kalah pada tahun 1945, RAF kembali ke  Butterworth dan menggunakan pangkalan tersebut  sebagai pangkalan operasi  dan persinggahan pesawat- pesawat RAF  mengisi bahan bakar untuk penerbangan  antara Singapura dan Sri Lanka.
Menyedari  kepentingan strategik asas,  RAF telah membangunkan penempatan yang dan menubuhkan keperluan asas sebagai penghubung  jauh-timur  dan di Singapura pada 1950 di samping pembangunan infra untuk pesawat Amphibian  di Gelugor  (Pulau Pinang) untuk Sunderland Flying boat yang membuat pendaratan rutin di Timur Jauh.
Semasa operasi menentang pengganas komunis pada tahun 1950, RAF 33 SQN yang dilengkapi mulanya dengan pesawat Lightning  dan kemudian dengan Hornets  menjalankan aktiviti semasa darurat daripada pangkalan udara Butterworth untuk menyerang dan menggugurkan bom di kawasan yang disyaki menjadi sarang pengganas komunis .
Skuadron yang membuat pengeboman harian dan serangan roket terhadap pengganas melakukan serangan terus pada 1952, 1953 dan 1954 dibantu oleh detasmen  pelbagai skuadron RAF yang menerbangkan pesawat  Vampire dan pesawat Sunderland dan pesawat pengebom  Lincoln RAAF yang juga telah dikerahkan ke Butterworth untuk membantu operasi tersebut.
Pada tahun 1955, satu lembaran baru dalam sejarah pangkalan udara Butterworth berlaku dengan  kehadiran  RAAF 2ACS berpindah untuk membina semula lapangan terbang termasuk pembinaan semula landasan sepanjang  9,000 kaki  utara-selatan landasan dengan 800 kaki  lebihan kawasan untuk pesawat berpusing semasa di hujung landasan.
Pangkalan Udara Butterworth, walaupun ia dimiliki oleh RAF, ia telah diletakkan di bawah kawalan RAAF pada tahun 1958 sebagai sebahagian daripada rizab strategik Commonwealth untuk pangkalan hadapan Australia.
Tidak lama selepas itu, RAAF 78 Fighter Wing, yang terdiri daripada No 3 dan 77 SQN telah menerbangkkan pesawat  Sabre dan juga 2 SQN dengan pesawat  pengebom Canberra daripada  Williamtown dan Amberely masing-masing untuk beroperasi di pangkalan udara  Butterworth.
Pemilikan pangkalan udara Butterworth secara rasminya dipindahkan daripada RAF kepada Kerajaan Malaysia pada 31 Mach 1970 iaitu di bawah  Pengaturan Dudley 1955 dan pada masa itu, TUDM masih di peringkat awal dan oleh itu tidak dalam kedudukan untuk mengambil alih sepenuhnya peranan petahan udara atau menggunakan kemudahan di Butterworth.
Untuk mengukuhkan kekuatan RAAF di Malaysia , dua buah skuadron pejuang RAAF yang dilengkapkan dengan  pesawat Mirage telah dikerahkan ke pangkalan udara Butterworth, sekali gus menandakan permulaan kehadiran RAAF sebagai penyumbang utama kepada peraturan udara Pertahanan Malaysia.
Kehadiran pesawat pejuang RAAF di bumi Malaysia adalah sejajar dengan   Aturan Pertahanan Lima Kuasa antara Malaysia, Australia, Singapura, New Zealand dan United Kingdom iaitu mengikut persetujuan dalam  Sistem Pertahanan Udara Bersepadu (IADS) yang  ditubuhkan dengan ibu pejabat di Pangkalan Udara Butterworth.

 Pada tahun 1969 RAAF telah menderma 12 buah F86 Sabre kepada  TUDM untuk membentuk  No 11 Skuadron TUDM dan unsur  Pangkalan TUDM Butterworth telah ditubuhkan pada 1 April 1970  dan juruterbang No  11 SkuadronTUDM telah mengikuti penerbangan di pangkalan berkenaan.
No 3 Skuadron TUDM  yang mengendalikan peswat Nuri dan Alouette beroperasi di pangkalan udara Butterworth dan pada Januari 1971 Pusat Pertahanan Udara Pertama yang menggunakan  radar Marconi A600 telah  mengambil alih tugas daripada RAF Unit Udara Radar Pertahanan yang terletak di Western Hill, Pulau Pinang.
Pada 31 Mei 75, No 12 Skuadron TUDM telah dirasmikan  dan 11 Skuadron TUDM dibubarkan dan ia diaktifkan semula pada tahun 1983 yang dilengkapi dengan pesawat RF5-E sementara itu pada  1996  No  18 Skuadron TUDM telah ditubuhkan dengan pesawat baru l F/A-18  yang merupakan varian malam pesawat Hornet.
Sejak sekian lama hubungan  kedua-dua RAAF dan TUDM telah berjalan dengan lancar dan  kedua-dua tentera udara melaksanakan operasi dan pentadbiran masing-masing dengan  bebas walaupun berpangkalan di lokasi yang sama.
Dengan kekuatan   TUDM yang terus berkembang dan mengubah pandangan strategik, ditambah pula dengan tekanan ekonomi dalam Australia, keputusan telah  dibuat untuk RAAF menamatkan operasi pesawat pejuangnya di Malaysia dan  Butterworth akan terus meletakkan  detasmen kecil untuk menampung lawatan berkala oleh pesawat RAAF yang mengambil bahagian dalam latihan udara bersama.
Butterworth adalah nostalgia kepada RAAF yang telah bertapak sejak zaman Perang Dunia Kedua dan ia menjadi idaman warga RAAF untuk berkhidmat di Malaysia dan wajah Pulau Pinang yang sering menjadi tumpuan warga RAAF kini tinggal kenangan.
Semasa RAAF di Butterworth ia mempunyai setsen radionya sendiri yang turut dinikmati warga Malaysia yang tinggal di sekitar Pulau Pinang dan bagi penduduk Butterwrth kini tiada lagi deruman enjin pesawat Mirage RAAF dan ia telah digantil alih oleh pesawat pejuang TUDM.

Minguan Siasah 24 Feb - 1 Mac 2012

4 comments:

  1. Thank you RAR. Love this article. It has brought out a lot of what our Intake22 is trying to express. Beautifully touched. Slight typo error should be flush no doubt. You may want to touch on our DS like Lt Yusof Babu who had always inspire us with his physic and aura...giving us the strength to plough through, knowing we will be like him one day...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum....tuan,saya brminat dgn ktenteraan....skrg sy mncri mklumat mngenai sejarah kem TUDM di Butterworth...Hal ini kerana,saya akan menulis tesis mengenai sejarah kem TUDM di Butterworth...jika tuan mempunyai maklumat mengenai tajuk yang akan saya kaji,saya mohon jasa baik tuan jika tuan sudi berkongsi maklumat kepada saya..jasa baik tua,amat saya hargai.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum tuan..artikel tuan memberikan input yang sangat berguna yang boleh dijadikan rujukan..tuan, disini saya ingin mencari maklumat berkenaan dengan salah satu nahas yang pernah berlaku pada hujung tahun 1993 iaitu nahas pesawat Super Puma NAS 332..saya telah diminta oleh pensyarah saya untuk menemubual petugas misi menyelamat semasa nahas tersebut bagi subject Oral History..dan menurut beberapa artikel yang pernah saya baca, nahas tersebut berlaku di sungai petani dalam kira kira jam 7.15am..jika tuan mempunyai maklumat atau mengenali petugas yang terlibat, saya mohon jasa baik tuan jika tuan sudi berkongsi maklumat tersebut...jasa baik tuan amatlah saya hargai..

    ReplyDelete
  4. saya saksi melihat jenazah mangsa super puma dimandikan dan disembahyangkan di surau pangkalan tudm butterworth.. 1983 -1998 membesar dlm base nostalgia tak dapat dilupakan.

    ReplyDelete