NOSTALGIA DI CYPRUS
JURUTERBANG PENGEBOM DI CYPRUS
Nostalgia Air Vice Marshal Tan Sri Sulaiman Sujak
Oleh: Mejar Ramli Abdul Rahim (B)
Tugas terakhir Flight Lieutenant Sulaiman Sujak sebagai juruterbang
pengebom pesawat Canberra Royal Air Force (RAF- Tentera Udara Diraja
British) dilakukan pada tahun 1965 sekembalinya daripada misi di
pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia(TUDM) Kuantan semasa era
Konfrantasi Indonesia terhadap Malaysia.
Skuadron pesawat pengebom
Canberra yang beroperasi di Cyprus telah diterbangkan ke Malaysia dan
beroperasi daripada Kuantan dan selama tiga bulan pesawat pengebom RAF
itu diterbangkan ke wilayah Sabah dan Sarawak.
Operasi semasa zaman
Konfrantasi itu cukup nostalgik kerana Sulaiman Sujak yang menjadi
pegawai RAF berpeluang memberi sentuhan memperatahankan Negara walaupun
pada masa itu beliau bertugas di Cyprus.
Dalam kesibukannya
menguruskan untuk pulang ke Malaysia, Sulaiman masih membuat tugas rutin
sebagai juruterbang pengembom pesawat Canberaa di ruang angkasa Laut
Maediterranean dan Sulaiman dapat merasakan kehangatan teman-teman yang
akan ditinggalkan di pangkalan udara RAF Akrotiti, Cyprus.
“Well,
this will be your last flight with me.” Sulaiman berkata kepada
navigator dan krew yang mengendalikan senjata semasa membuat pemeriksaan
ke atas pesawat yang akan diterbangkan.
‘We’ll miss you Suli”
berkata navigator yang bernama Brian dan ‘observer’ John dan Sulaiman
memanjat pesawat pengebom Canberra RAF yang akan diterbangkan buat kali
terakhir itu, dan pesawat Canberra itu persis berwajah sayu.
Kalaulah pesawat itu boleh bercakap mungkin juga ia akan mengucapkan
“Goodbye Sulaiman” dan Sulaiman tersenyum sendirian lalu pesawat itu
dihidupkan enjinnya dan pesawat bergerak ke atas “taxiway” menuju
landasan lapangan terbang Akrotiti.
“Throttle” ditolak ke
depan, “Full Power”, brek dilepaskan, pesawat bergerak meluncur laju ke
depan, Sulaiman menarik “control column” ke belakang, pesawat terangkat
daripada landasan, ‘undercarriage up”, pesawat naik semakin laju semakin
tinggi.
Itulah misi terakhir Sulaiman menerbangkan pesawat pengebom
di Laut Mediterranean dan semasa Sulaiman membuat “gentle turning”
Sulaiman nampak sayup-sayup Akrotiti ditinggalkan.
“How are you this
morning Brian?” Sulaiman bertanyakan navigator melalui intercom, “I am
ok” jawab Brian, “Are you ready for my last low level mission?” Sulaiman
berseloroh, “whenever you are” jawab Brian.
Sulaiman menjunamkan
pesawatnya dan pesawat pengebom itu terbang begitu rendah kira-kira 500
kaki daripada paras laut seolah-olah ingin menghirup air Luat
Mediterranean dan dalam penerbangan yang rendah sebagai kapten pesawat
Sulaiman harus berhati-hati menerbangkan pesawat pengebom tersebut.
Sulaiman akan mengucapkan selamat tinggala kepada RAF Akritori dan dia
datang dengan “low level approach” daripada Laut Mediterranean dan dia
terbang begitu rendah melintasi menara kawalan sebelum membuat pattern
untuk mendaratkan pesawat yang diterbangkannya.
Itulah hari terkahir
Sulaiman memakai “flying suit” yang dibekalkan oleh RAF dan dia sempat
mengucapkan selamat tinggal kepada teman-teman skuadron yang telah balik
daripada TUDM Kuantan selepas misi Konfrantasi di Malaysia.
Air
Vice Marshal Tan Sri Dato' Sulaiman Sujak yang merupakan anak Melayu
pertama memegang tampuk kepimpinan sebagai Ketua Tururs Tentera Udara
(jawatan sekarang Panglima Tentera Udara) pada 1967 yang sebelum itu
dipegang oleh pegawai-pegawai tinggi RAF yang dipinjamkan sejak TUDM
ditubuhkan pada 2 Jun 1958.
Pengalaman sejak zaman anak-anak
semasa di Singapura sebelum meletus Perang Dunia Kedua menjadi pemangkin
dan titik sejarah yang dilalui oleh Sulaiman yang begitu gigih pada
zamannya untuk menjadi juruterbang Melayu yang pertama berkhidmat dengan
RAF di Eropah setelah berjaya menjalani latihan Pegawai Kadet di RAF
Cranwell pada 1958.
Sejarah awal pembabitannya dengan dunia
ketenteraan bermula dengan penglibatannya sebagai Kadet Sekolah Air
Training Corps di Singapura dan juga dalam Malayan Auxuliary Air Force
Singapore Wing sehingga sampai ke tahap menerima sayap penerbangan
daripada Gabenor British di Singapura.
Segala pahit manis
kenangan untuk mencapai cita-cita yang sentiasa tersemat dalam sanubari
bermula semasa di bangku sekolah dan kecenderungan melihat
pesawat-pesawat tentera turun naik di Kallang Airport adalah mukadimah
kepada kerjaya juruterbang dengan RAF dan pernah menerbangkan pesawat
pejuang di Scotland dan juga pesawat pengebom di Cyprus.
Sebelum dilantik menjadi Ketua Turus Tentera Udara, Squadron Leader
Sulaiman sempat menjadi Komandan Sekolah Latihan Penerbangn di TUDM Alor
Setar dan sebagai Pegawai Memerintah TUDM Labuan yang berpangkat Wing
Commander.
Selama lebih 20 tahun sebagai juruterbang tentera,
beliau telah menerbangkan 22 buah jenis pesawat, merakamkan 350 jam
penerbangan dengan Malayan Auxilary Air Force (Singapore Wing), 2,000
jam dengan RAF dan 1,000 jam dengan TUDM.
Segala pengalaman
yang didapati semasa berkhidmat dengan RAF dan TUDM memang cukup
bermanfaat kerana segala ilmu dan pengalaman yang didapatinya merupkan
aset untuk dunia korporat yang diceburinya dan jumlah perkhidmatannya
dalam sektor korporat jika dibandingkan dengan dunia tentera adalah
lebih lama iatu selama 24 tahun jika dibandingkan dengan perkhidmatannya
dalam tentera iaitu selama 22 tahun.
Sulaiman bin Sujak
dilahirkan di Singapura pada 25 Mac 1934 dan mendapat pendidikan awal di
Sekolah Kota Raja dan Victoria School dan semasa pendudukan Jepun di
Tanah Melayu dan Saingapura, Sulaiman sempat belajar dan menguasai
Bahasa Jepun dengan baik.
Segala pahit maung semasa zaman perang
turut dirasai Sulaiman dan peperangan itu memberi kesan kepada anak muda
yang turut menyaksikan senario perang apabila Singapura jatuh ke tangan
Jepun pada 15 Februrai 1942 dan bunyi serangan pesawat Jepun bergegar
di atas rumah Sulaiman persis saja baru semalam berlalu.
Bulan
September 1965 Sulaiman Sujak bertukar uniform daripada seorang pegawai
RAF kepada pegawai TUDM dan pada usia yang muda dia telah diamanahkan
untuk menjadi pemimpin membawa TUDM ke arah berdikari setelah sekian
lama di tangan bekas penjajah British dan dalam era pemerintahannya TUDM
menambah aset pertahanan udara dengan pesawat Tebuan, Sabre F-86 dan
F5-E.
Dalam dunia korporat Tan Sri Sulaiman telah diberi
kepercayaan untuk memegang beberapa jawatan penting seperti di Bank
Negara Malaysia, Kumpulan Guthrie Berhad, HSBC Bank Malaysia Berhad dan
Malaysia Airline System Berhad (MAS).
Tan Sri Sulaiman adalah tokoh
tersohor dalam dunia tentera dan juga korporat dan pengalaman dunia
tentera adalah aset yang amat berharga untuk dunia awam yang diceburi
setelah separuh daripada dunia kerjaya meletkkan beliau berada di
angkasa raya.
No comments:
Post a Comment