Thursday, August 9, 2012

KOMITMEN ATM DENGAN PBB

KOMITMEN ATM TERSERLAH DI PERSADA GLOBAL
Oleh: Mejar Ramli Abdul Rahim (B)


Sumbangan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kepada kemanan sejagat telah terlakar dalam sejarah sejak penglibatan pertama sebelum penubuhan Malaysia dengan penghantaran tentera kita ke Congo di bawah United Nations in Congo (UNOC) iaiitu dari 1960 sehingga 1963.

Nama negara menjadi terserlah di arena keamanan sejagat dengan penglibatan tentera negara untuk berkhidmat di bawah panji-panji Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) – United Nations dan pasukan kita telah menunjukkan prestasi dan dispilin yang cemerlang.

Setelah 28 tahun berlalu sejak misi di Congo, Malaysia telah terpanggil untuk menghantar pasukan pemerhati (MILOB) untuk terlibat di dalam United Nations Iran- Iraq Military Observer Group (UNIMOG) daripada 1988 sehingga 1991.

Penglibatan Malaysia bermula pada 20 Ogos 1988 apabila Iraq bersetuju untuk gencatan senjata ekoran peperangan yang berlaku di antara Iran dan Iraq selama lapan tahun sepanjang garisan sempadan sepanjang sejauh 1,200 kilometer yang melibatkan kedua-dua negara.

Ekoran daripada berakhirnya peperangan tersebut Malaysia telah ditugaskan untuk memantau dan mengendalikan garis gencatan senjata dan penguduran semua pasukan yang terlibat di dalam peperangan ke perbatasan yang dipersetujui sebelum proses damai sepenuhnya dapat dicapai.

Malaysia telah menghantar pasukan pemerhati yang dibahagikan kepada tiga kumpulan dari Ogos 1988 sehingga Februari 1991 dan mereka telah ditempatkan di Baghdad, Sulaimaniah, Bagubah dan Basrah dan mereka telah melakasanakan segala tugasan dengan cemerlang.

Dengan berakhirnya misi UNIMOG di Iraq pada Februari 1991, satu penempatan yang dikenali sebagai United Nations of the Secretary General in Iraq (UNOSGI) telah ditubuhkan yang diwakili oleh Zambia, Hungray dan Malaysia dan  wakil ATM adalah Mejar Norshahid Kamarudin, Mejar Ramly Samek da Lt Kol Kamal Omar sehingga Jun 1991.

ATM seterusnya terlibat dalam UN Transitional Assistance Group (UNTAG) in Namibia dari 1989 sehingga 1990) berikutan kemelut politik di Namibia yang dikawal oleh Afrika Selatan dan penglibatan PBB adalah bagi menentukan kelicinan proses kemerdekaan bagi Namibia.

Dalam misi di Namibia ATM telah menghantar 891 orang pegawai dan anggota yang terdiri daripada Grup Batalion 17 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) yang diketuai oleh Lt Kol Mislam Saiman dan kemudiannya diganti oleh Lt Kol Abdul Ghafir Abdul Hamid manakala Kompeni 21 RAMD diketuai oleh Mejar Hasni Abu Bakar.

Walaupun ATM tidak terlibat dalam Perang Teluk di antara Iraq dan Kuwait namun sesudah perang ia telah terlibat di dalam UN Iraq-Kuwait Observation Mission (UNIKOM) yang ditubuhkan pada April 1991 bagi memantau laluan air Khawr Abd Allah di antara Iraq dan Kuwait di DMZ dan melakukan tugas tinjaun sepanjang sempadan.

Pada Februari 1993 berikutan daripada beberapa kejadian pada Januari sebelumnya pihak PBB telah membuat keputusan untuk menambahkan bilangan anggota UNIKOM dan melanjutkan bidang kuasanya yang membenarkan penggunakan tindakan fizikal untuk mengelakkan pelanggaran DMZ dan persempadanan baru Iraq-Kuwait yang telah dipersetujui.

Untuk melaksanakan  tugas UNIKOM pihak ATM telah menghantar lapan pemerhati yang diketuai oleh Lt Kol Mohamad Azumi mulai 20 April 1991 dan ditugaskan di FORAN Commission bagi menyelia pemulangan harta benda  Iraq dan Kuwait dan penentuan undang-undang dipatuhi di kedua-dua pihak.

Sementara dalam UN Angola Verification Mission adalah ekoran permintaan Angola dan Cuba bagi menentukan pengunduaran tentera Cuba dari Angola  yang telah diusahakan oleh PBB pada 20 Disember 1988.

Berikutan dengan pengunduran tentera Cuba pada 25 Mei 1991, kerajaan Angola telah memohon campur tangan PBB untuk menentukan proses damai di antara kerajaan Angola dan Unicio Nacional para a Independencia Total de Angola (UNITA).

Malaysia terlibat dengan UNAVEM II dan pada 17 Julai 1991 seramai 16 pemerhati yang diketuai oleh Kol Hassan Samin telah dihantar ke Angola dan mereka telah ditempatkan di Luanda, Saarimo, Humabo, Mavinga, Cazombo, Muconda, Quilengues, Santa Clara dan Marimba.

Di teater Sahara Barat pula ATM terlibat dengan UN Observers For Western Sahara ekoran perjuangan golongan pembebasan Sahara Barat yang dikenali  sebagai POLISARIO  yang menentang kerajaan Moroko  kerana menduduki tanah mereka secara tidak sah.

Pihak PBB telah meminta Malaysia menghantar pasukan pemerhati untuk memantau proses gencatan senjata, memastikan kumpulan yang bertelagah berada di kawasan masing-masing, mengawal senjata dan peluru dan pengurangan anggota.

Pada  mulanya Malaysia hanya menghantar seorang pegawai iaitu Mejar Abdullah Ahmad pada Julai 1991 dan kemudiannya ditambah dengan empat lagi pegawai dan pada 19 Oktober 1993 Kol Mazlan Baharudin telah ditugaskan sebagai Chief of Staff MINURSO HQ.

Semasa konflik di Kemboja, Malaysia telah terlibat menghantar kontingennya untuk misi United Nations Transitional Authority  in Cambodia (UNTAC) dan komponen bantuan yang lain untuk mengawasi isu kemanusiaan, agensi pilihanraya, jabatan awam dan lain-lain.


Sebanyak 8 buah helikopter Nuri Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah diberi tugas untuk membantu proses penyelarasan pilihanraya dan pasukan Kawalan Trafik Udara dan Bomba TUDM telah diberi tugas di menara kawalan Lapangan Terbang Antarabangsa Pocgentung dan juga di lokasi lain.

ATM juga terlibat dengan misi damai di Somalia dan TUDM telah diberi amanah untuk mengendalikan lapangan terbang antarabangsa Mogadishu pada 1994 dan dalam misi di negara bergolak itu pasukan kehilangan anggotanya yang yang terkorban dalam peristiwa Black Hawk Down

Protection Force In the Former Republic of Yugoslavia 1993 sekali lagi menonjolkan komitmen ATM dengan penglibatnnya dalam United Nations Protection Force (UNPROFOR) dan pada November 1993 Malaysia menghantar 1,489 anggota ke daerah yang bergolak untuk memenuhi tuntutan PBB.

Misi di Bosnia turut melibatkan juruterbang TUDM yang bertugas dengan NATO dan menjadi pegawai pemerhati di wilayah yang bergolak dan persis di Somalia  anggota kita ada yang terkorban di Bosnia yang merupakan salah satu risiko berada di daerah perang.

Kini ATM mempunyai anggotanya di Lubnan dan juga Afghanistan sebagai komiten yang bukan sahaja mengharumkan nama ATM bahkan sumbangan Malaysia menjadi sebutan di peringkat antarabangsa bagi menangani konflik dan sebagai pendamai global.

3 comments:

  1. So proud of my Abah for being the first malaysian army to be sent to Sahara Barat alone instead of in a team form. Thank you for writing such meaningful article about this. And thank god my father came home safely in 1992 or not I wouldn't be born in 1993.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih diucapkan kepada Tuan Ramli Abd Rahim kerana sudi menerbitkan artikel tentang kejayaan tentera Malaysia yang terlibat secara langsung dalam misi (UNOSGI) di Iraq. Saya amat berbangga kerana ayah saya antara yang terlibat untuk menjayakan misi ini malah beliau berjaya menamatkan dua misi dengan baik iaitu (UNOSGI) dan (UNIIMOG) di Iraq. Saya bersyukur dan berterima kasih kepada semua wira wira tanah air kerana sentiasa memelihara negara ini. Happy Independence Day Malaysian !! - Syafiq Shahid

    ReplyDelete