OPERASI
NURI ZAMAN AMAN DAN DARURAT KEDUA
Oleh:
Mejar Ramli Abdul Rahim (B)
Kehadiran
pesawat Nuri (Sikorsky S61A-4) sejak 1968 dalam inventori Tentera Udara Diraja
Malaysia (TUDM) telah memainkan peranan yang penting dalam operasi helikopter
yang dilaksanakan oleh skuadron yang bertanggungjawab menerbangkan mesin
berkenaan iaitu No 3 Skuadron, No 5 Skuadron, No 7 Skuadron dan No 10 Skuadron.
Ketibaan
helikopter Nuri di Port Swettenham (Pelabuhan Klang) pada 1968 merupakan detik
yang bersejarah dalam operasi helikopter TUDM kerana ia menandakan peningkatan
kerupayaan pesawat daripada yang sedia ada iaitu daripada jenis helikopter
Alouette yang memasuki inventori TUDM pada 1963.
Oleh kerana
keperluan yang mendesak pada awal 60an, pegawai Tentera Darat (TD) telah diberi tawaran untuk mengikuti
kursus mengendalikan helikopter Nuri di
Amerika Syarikat dan seterusnya diserapkan ke dalam TUDM.
Sebelum
tertubuhnya ‘Skauadron Komposit’ pada awal 1977, skuadron yang mengendalikan
pesawat Nuri adalah No 7 Skaudron di TUDM Kuching yang bertanggungjawab memberi
sebarang keperluan udara di Sabah dan
Sarawak sementara bagi keperluan Semenanjung disediakan oleh No 10 Skuadron
TUDM Kuantan.
Apabila wujud
Skaudron Komposit maka Alouette dan Nuri diagihkan kepada semua skuadron
helikopter iaitu No 3, No 5, No 7 dan No 10 Skuadron untuk digunakan dalam
setiap misi yang melibatkan helikopter TUDM.
Di antara
1970 sehingga 1976 No 3 Skuadron telah
menjadi Skuadron Komposit yang mengendalikan helikopter Alouette dan
Nuri apabila terlibat dengan operasi melawan pengganas komunis di perbatasan
Malaysia-Thai iaitu semasa era insurgensi atau darurat kedua sebelum Chin Peng
menamatkan perjuangan bersenjata.
Helikopter
Nuri yang digabungkan daripada No 10 Skuadron menambah keupayaan skuadron yang
ditugaskan untuk membuat penerbangan trup TD dan menerbangkan kelengkapan
senjata seperti meriam ke kawasan
operasi seperti Operasi Daoyai-Musnah, Cahaya Bena dan Selamat Sawadi.
Sepanjang era
insurgensi kedua cerita Nuri dan Alouette menjadi sasaran tembakan senajata
pengganas komunis adalah senario biasa dan setiap penerbangan ke daerah operasi
adalah penerbangan yang berisiko dan ia merupakan operasi hidup atau mati.
Anak-anak
kapal yang telah biasa dengan desingan peluru musuh sentiasa berwaspada dan
mencari jalan untuk menyelamatkan pesawat untuk kesinambungan dan kejayaan operasi melawan musuh negara.
Juruterbang
TUDM telah menunjukkan prestasi yang cemerlang sepanjang era operasi melawan
komunis dan keberanian mereka seperti yang ditunjukan oleh Mej (U) Chong Keng
Ley yang menjadi sasaran komunis dan salah seorang anggota TD telah terkorban
di dalam pesawat Nuri yang dipandunya.
Chong telah
berjaya keluar daripada kawasan komunis yang menyerang pesawatnya dan di atas
keberanian itu beliau telah dianugerahkan Pingat Panglima Tentera Udara.
Juruterbang
Nuri yang lain yang turut mendapat anugerah pingat keberanian ialah Mej(U) Nor
Ibrahim Sulaiman, Lt (U) Zainal Piee dan Lt (U) Mohd Som di atas khidmat mereka
menangani ancaman serangan komunis yang tidak mengenal kasihan terhadapan
pasukan keselamatan.
Untuk
menambah keupayaan skuadron komposit sehingga 1979 sebanyak 12 buah helikopter
Nuri dan 7 buah helikopter Alouette yang dipersenjatai dengan misin gan telah
dioperasikan oleh No 3 Skuadron bagi menampung operasi bersama TD di kawasan
perbatasan Malaysia-Thai.
Pada 1980
Ipoh telah dijadikan pangkalan hadapan dan dengan kekuatan 2 buah pesawat Nuri
dan 2 buah pesawat Alouette dan detasmen ini pada mulanya diketuai oleh Mej(U)
Senin Jantan untuk melaksanakan operasi luar daripada pangkalan asal di TUDM
Butterworth.
Pada 1978 No
5 Skuadron yang beroperasi dari Pangkalan TUDM Labuan yang mengendalikan
helikopter Alouette telah menerima pesawat Nuri yang pertama untuk dioperasikan
skuadron berkenaan untuk meneruskan baktinya bagi operasi helikopter di negeri
Sabah secara menyeluruh.
No 7 Skuadron
yang berpangkalan di Kuching mula berfungsi pada 29 Februari 1968 yang
diperlengkapkan dengan helikopter Nuri dan Ketua Skuadronya yang pertama ialah
Squadron Leader Mohamad Ngah Said yang kemudiannya memegang jawatan Panglima
Tentera Udara dan bersara berpangkat Lt Jeneral Udara.
Dengan kewujudan No 7 Skuadron di TUDM Kuching banyak
perkhidmatan penerbangan ke kawasan pendalaman untuk operasi TD, Polis dan
bantuan untuk jabatan awam telah dilakukan oleh helikopter Nuri.
Skuadron juga terlibat untuk membawa orang-orang kenamaan ke
kawasan pendalaman yang susah untuk dihubungi dengan jalan darat di negeri
Sarawak dan ia juga juga terlibat dengan penerbangan kecemasan untuk pesakit
seperti MEDIVAC dan CASEVAC juga penerbangan mencari dan menyelamat.
Nuri juga turut digunakan untuk kerja kemanusiaan menolong
rakyat ketika Sarawak mengalami kemarau dan juga banjir dan pada 1975 skuadron
ini menjadi komposit dengan kehadiran helikopter Alouette untuk melaksanakan
operasi dengan dua jenis pesawat.
Skuadron juga mempunyai penerbangan rutin yang dilakukan oleh
Nuri ke Pontianak di Indonesia yang menempatkan kakitangan konsulat di
Pontianak sebagai penyambung persahabatan diplomatik dua negara iaitu Malaysia
dan Indonesia.
TUDM terlibat membantu usaha Jabatan Kastam dan Eksais Diraja
membanteras aktiviti negatif bagi menangani penyeludupan di kawasan perairan
Malaysia yang bersempadankan Kalimantan Utara.
Manakala No 10 Skuadron yang mengendalikan pesawat Nuri
menjadi tulang belakang untuk menjayakan operasi tentera di Semenjung
ditubuhkan pada 1968 dengan kekuatan asal 33 orang kakitangan yang diketuai
oleh Squadron Leader Benjamin Lee.
Selain daripada tugas operasi skuadron terlibat dengan
penerbangan untuk latihan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), penerbangan Jabatan
Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), penerbangan ihsan, latihan payung terjun dan
penerbangan untuk jabatan awam.
Rekod khidmat Nuri yang memberi bantuan kemanusiaan
termasuklah semasa banji di Pantau Timur pada 1975 dan 1980, serta pemindahan
penduduk yang terpaksa dipindahkan kerana pembinaan Empangan Temenggor pada
1976 ke kawasan penempatan Air Ganda di Perak.
Khidmat Nuri semasa aman dan juga zaman insurgensi menghadapi
ancaman komunis telah mencatat sejarah suka dan duka namun meski komunis bukan
lagi menjadi ancaman, sejarah yang dilakarkan untuk kedua era akan terus
bermain di minda bekas juruterabang yang pernah menggadai nyawa demi cinta
kepada negara.
No comments:
Post a Comment