Pesawat pejuang
tentera direka terutamanya untuk pertempuran
udara-ke-udara dengan pesawat lain, dengan kelajuan dan gerakan yang licik untuk
berhadapan dengan musuh merupakan ciri utama sebuah angkata udara.
Apabila
Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ditubuhkan
pada 1958 semasa negara baru mencapai kemerdekaan, ia tidak dikengkapkan dengan
pesawat pejuang dan konsep tentera udara kita pada masa itu adalah sebagai
“Non-Fighting Force” dan ia hanya mempunyai pesawat pengangkut dan helikopter
sahaja.
Pengenalan pesawat jet
pejuang CL-41G Tebuan menandakan berakhirnya konsep
"Non-Fighting Force" TUDM dan ketibaan
pesawat berkenaan pada bulan Ogos 1967 di pangkalan TUDM Kuala Lumur merupakan
mukadimah kepada operasi pesawat pejuang dalam TUDM.
Tebuan
adalah versi taktik
Canadair CL-41 jenis pelatih jet Tutor
yang digunakan oleh
Royal Canadian Air
Force (RCAF) dan
TUDM adalah satu-satunya pengendali versi 'G' di dunia dengan 20 pesawat yang diubahsuai lebih berkuasa dengan enjin General Electric
J85-J4 turbojet dan TUDM berjaya mengekalkan pesawat terbang selama lebih
daripada 20 tahun.
Juruterbang yang
diamanahkan untuk memimpin skuadron perintis jet pejuang TUDM ialah Squadron
Leader Lawrence Phong dan operasi awal bermula di TUDM Kuala Lumpur dengan
latihan peralihan jurulatih dan eksekutif skuadron dan pesawat Tebuan telah
menunjukkan aksinya semasa sambutan hari kemerdekaan pada 31 Ogos 1967.
Skuadron Keenam yang
dilengkapkan dengan pesawat Tebuan ini kemudiannya di pindahkan ke TUDM Kuantan
pada bulan Mac 1968 dan pada 2 September 1969 sebuah lagi skuadron Tebuan
diwujudkan iaitu Skuadron Kesembilan di
TUDM Kuantan untuk melatih juruterbang jet pejuang TUDM.
Latihan bersama yang
pertama melibatkan pesawat Tebuan Skuadron Kenam berlangsung di ruang udara
Lapangsasar Asahan Melaka iaitu bersama pesawat pejuang Tentera Udara Diraja
British (Royal Air Force), Tentera Udara Diraja Australia (Royal Australian Air
Force) dan Tentera Udara Diraja New Zealand( Royal New Zealand Air Force).
Pada September 1969,
Kursus Asas Peralihan dilakukan oleh Skuadron Kesembilan tetapi pada 1974
Skuadon Keenam telah menerima kembali tanggungjawab untuk melatih
juruterbang dalam bidang taktikal dan
skuadron pada masa yang sama terlibat dalam operasi udara.
Pada 16 April 1976
Skuadron Keenam telah terlibat dengan
operasi iaitu OPS KOTA GUBIR untuk membuat serangan udara ke atas sasaran
pengganas komunis yang telah dikenalpasti oleh pasukan Tentera Darat di sekitar
sempadan Malaysia-Thailand dan ia merupakan operasi terbesar yang melibatkan
pesawat Tebuan.
Semua pesawat telah
dilengkapkan dengan mini-gun dan roket manakala sebahagian daripada fleet
dilengkapkan dengan bom 500 Ib untuk digugurkan di kawasan musuh dan dalam misi berkenaan helikopter Alouette
di terbangkan ke kawasan musuh yang bertindak sebagai Forward Air Controller
(FAC) untuk memberi panduan kepada pesawat pejuang untuk membuat serangan.
Serangan bersepadu itu
melibatkan pesawat pejuang F5-E, helikopter Nuri untuk mengangkut pasukan
Tentera Darat ke barisan hadapan dan semua pergerakan dibuat begitu rapi
mengikut jadual dan dengan cuaca yang baik sepanjang masa operasi pesawat
Tebuan yang kecil dapat menyelinap dengan pantas ke kawasan musuh dan memulakan
serangan dan pengeboman.
Serangan pertama pesawat
Tebuan didapati tidak memberi banyak kesan untuk memberi tamparan kepada musuh
kerana keadaan hutan yang tebal memberi masalah untuk memuntahkan semua senjata
yang dibawa oleh pesawat pejuang Tebuan dan serangan tersebut merupakan
pengalaman operasi terbesar pesawat Tebuan.
Serangan bertubi-tubi terus
dilakukan dengan pertolongan helikopter
Alouette yang terbang rendah memberi panduan arah serangan yang patut
dilaksanakan dan laporan yang diterima
pada keesokan harinya menunjukkan terdapat kesan darah tetapi pengganas komunis
telah lari meninggalkan Malaysia.
Operasi pengeboman ke
atas kawasan yang disyaki menjadi persembunyian pengganas komunis diteruskan
oleh pesawat Tebuan pada 17 April 1976 dan hasil daripada serangan daripada
udara telah memberi semangat kepada pasukan Tentera Darat untuk bergerak ke
lokasi musuh dan menawan kawasan perkhemahan yang telah ditinggalkan.
Banyak lagi operasi yang
dilaksanakan oleh skuadron Tebuan semasa era insurgensi komunis kali kedua
iaitu setelah darurat pertama 1948-1960 berakhir itu dengan penglibatan dalam
OPS INDRA, OPS CABUT, OPS NESAN, OPS BANTU SEGERA, OPS DOAYAI MUSNAH, OPS
CAHAYA BENA dan OSP SELAMAT SAWADEE.
Apabila melayari sejarah
Skuadron Kesembilan pula, kewujudannya di TUDM Kuantan diwarnai dengan
juruterbang pinjaman iaitu Squadron Leader Hall sebagai ketua sakudaron
dengan dua orang jurulatih skuadron
iaitu Flight Lieutenant Ahmad Nazri dan Flight Lieutenant Winstantly.
Pada 1970 Skuadron
Kesembilan memulakan kursus taktikal sebagai kesinambungan kursus asas
menerbangkan pesawat pejuang termasuk
kursus ‘Fighter Weapon Instruction” yang
diadakan pada 8 Jun 1970 bagi menambah
ketrampilan juruterbang jet pejuang Tebuan.
Lapang Sasar Penor telah
dibuka pada 23 Jun 1970 untuk digunakan oleh pesawat Tebuan melakukan latihan
menembak roket daripada udara dan infrastruktur tersebut kemudiannya turut
digunakan oleh pesawat pejuang yang lain sesudah Tebuan bagi memberi kemahiran
juruterbang pejuang mengasah kemahiaran mereka mengendalikan senjata.
Skuadron Kesembilan juga
mengadakan kursus peralihan staf, kursus ulangan (refresher course), dan kursus
peninjauan foto (photo recce) bagi menambahkan pengetahuan operasi pesawat
pejuang yang dilaksanakan agar juruterbang pejuang mendapat pengetahuan yang
cukup untuk mengoperasikan pesawat di dalam inventori TUDM.
Di antara latihan yang disertai oleh Skuadron Kesembilan
ialah latihan “Bersedia Lima’ (22 Novemver 1972), Latihan Agong Pertama (9 Mei
1974), Latihan Helang Malindo 1 (Oktober 1975), Latiahan Helang Malindo III
(Oktober 1977) dan siri-siri Latihan Pertahanan Udara yang dilakukan setiap
tahun sebanyak tiga kali iaitu ADEX.
Pesawat Tebuan adalah pesawat tempur pertama digunakan
oleh TUDM, kerana sebelum itu TUDM hanya mempunyai pesawat-pesawat bukan tempur
dan peranan TUDM ditumpukan kepada perkhidmatan pengangkutan dan perhubungan
sahaja dan TUDM menggunakan Tebuan sehingga tahun 1986 apabila perkhidmatan
Tebuan diambil alih pesawat Aermacchi MB-339A.
Pesawat Tebuan menggunakan enjin 2,950-pound thrust General
Electric J85-J4 turbojet dengan berat
kosong 5,296 lbs, berat maksimum semasa berlepas : 11,288 lbs. dengan kederasan
maksiumum 480 batu/jam, ketinggianmaksimum 42,200 kaki dan jarak operasi 1,240 batu.
Sepanjang
perkhidmatannya dengan TUDM pesawat Tebuan telah menjadi platform pertama perang
untuk melawan kegiatan komunis sepanjang era insurgensi komunis kedua sebelum
Chin Peng mengakhiri perjuangan senjata ekoran persidangan dengan kerajaan
Malaysia di Thailand.
Beberapa buah pesawat
telah terlibat dalam kemalangan udara dan mengorbankan juruterbang semasa
pesawat Tebuan menjalani latihan namun ia tidak mematahkan semangat para
juruterbang yang telah menerbangkan pesawat Tebuan yang menjadi mukadimah
kepada operasi pesawat pejuang TUDM.
No comments:
Post a Comment